Varda Branda
Mehmet Sütçü
Birkaç yıl önce ilk duyduğumuzda pek bir anlam vermemiştik.
Sadece ben değil tüm denizciler.
Konu Muğla ilinde Çevre Kurulunun Göcek koylarını korunması
gibi bir nedendi sanıyorum.
İlk başta biz amatör denizciler güzel bir uygulama olduğuna
kanaat getirsek de zamanla yani yönetmelik açığa çıktıkça gariplikler başladı.
Göcek koylarına girecek teknelerde tuvaletten giden pis su
(siyah su) tankına ilaveten,
Lavabo suyu tankı (gri su),
Sintine suyu tankı,
Motor yağı atığı tankı gibi…
Yakıt tankını ve temiz kullanım suyu tankını da düşünürsek
bir teknede olması gereken tank sayısı altı adet oluyor tabii.
Şimdi bilmeyenler bunun neresi garip diyebilir. Mavi tur
yapan ticari tekneler hariç, amatör denizcilere ait boyu 15 metreye kadar olan
teknelerde sadece siyah su ve yakıt tankı bulunur. Hele hele bu tekne bir
yelkenli ise bu tank veya depoları konumlandırmak imkânsız gibi bir
durumdur.
Tabii birde bunun denetimi söz konusu olunca Turmepa yani
Deniz Temiz Derneği ortaya çıktı ve takke düştü. Meşhur Mavi Kart, içinde küçük
bir elektronik çipin takılması için Turmepa’ nın 200 milyonluk yatırımı ile
dağıtımı ve atık alımını ücret mukabili iskeleler ve marinalar ile ortak yapması
Mavi Kart’ ın bir gelir kapısına dönüştüğü izlenimini uyandırdı. Bu durum tüm
amatör denizciler tarafından protesto edilince bir miktar geri adım atılsada
Çevre Bakanlığı’nın da devreye girmesi ile uygulamanın başlaması kaçınılmaz
oldu. Üstelik bu uygulamanın sadece Muğla İli sınırları ile kalmayacağı,
gelirin olması nedeniyle diğer il özel idarelerinin ve çevre kurullarının da
ilgisini çekeceğinden hiç kuşku yoktu.
Fakat unuttukları garip bir çelişki vardı. Hiç bir sahil
kasabasının kendi atıklarını bile bertaraf edebilecek donanımları yoktu ki Hisarönü
Körfezindeki Selimiye Köyü Muhtarının “ Biz kendi mokumuzu atamıyoruz bir de
yatçıların mokuylamı uğraşacağız ”
minvalindeki beyanat vermesi bir tokat gibi yetkililerin ve uygulamacıların
yüzüne çarpıyordu.
Hazır değildik...
Bozukliman da ... |
Bu durumda amatör denizcilerden ve diğer deniz emekçilerinin
tepkisi ile uygulama birkaç seneyi kapsayan yumuşak bir geçişin ardından
uygulanması kararının alındığı söylentileri ile yaklaşık 3 sene geçti. Fakat
geçen sene Marmaris ve Göcek koylarında Sahil Güvenlik tarafından birkaç
tekneye oldukça yüklü miktarda birkaç Mavi Kart cezası kesildiği ve uygulamada
geri adım atmanın söz konusu olmadığı yönünde mesaj verildiği konuşuldu.
Bununla birlikte uygulamanın Bodrum’ dan Göceğe kadar tüm sahil bandında genişleme
göstermesi mümkün gibi görünüyor.
Bu uygulamanın yönetmeliği resmi gazetede yayınlanmasına
karşın henüz hangi safhada olduğu kesin olarak bilinmemektedir.
Geçen sene bir kaç dostum Göcek koylarında atık verdi. Bu
atığı verirken 15 Avro ödediklerini söylediler. Tekne boyu15 metre üzerinde
olanlar ilk atık vermelerine istinaden, ilaveten, bir seferlik olarak 80 Avro
verecekleri de açığa çıkmış oldu.
Denetiminde bu atık teslimine göre olacağı, kişi başına
tespit edilen atık üretme miktarı ile depo kapasitesinin kaç günde atık teslim
etmesi gerektiği hesaplanarak yapılacağı da açığa çıktı. Sanırım kişi başı
pis su atık üretme 2 Lt civarındaydı. Yani teknede 50 Lt lik pis su atık tankı
varsa 2 kişi günde 4 Lt den ortalama 12 günde atık teslimatını kartına
işlettirmiş veya atık alım belgesini alıp saklamış olması gerekmekte.
Geçen sene ben Netsel de Mavi Kart’ı ücret ödemeden
almıştım. Fakat söylentilere göre ayrı bir ücreti olacağı kesin gibi.
Turmepa’nın kartı bedava verecek durumu var mı bilmiyorum tabii.
Bu durumda depoların bir şekilde tekneye yerleştirilmesi, güverteden
tahliye edilecek şekilde kapaklı, flanşlı bağlantılarının yaptırılması
maliyetiyle beraber, Mavi Kart ve atık vermek için ödeme yapılması amatör
denizcilerin sırtına binen ilave maliyet yüklerini karşılamak zorunda kalmaları
gerekiyor.
Bakalım bu sezon neler olacak.
Bakalım bu sezon neler olacak.
mavi kart uygulama genelgesini buraya tıklayarak indirebilrsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder