24 Mar 2012

Denizde Mavi Kart dedikleri uygulama.



Varda Branda
 Mehmet Sütçü




Birkaç yıl önce ilk duyduğumuzda pek bir anlam vermemiştik. Sadece ben değil tüm denizciler.
Konu Muğla ilinde Çevre Kurulunun Göcek koylarını korunması gibi bir nedendi sanıyorum.
İlk başta biz amatör denizciler güzel bir uygulama olduğuna kanaat getirsek de zamanla yani yönetmelik açığa çıktıkça gariplikler başladı.
Göcek koylarına girecek teknelerde tuvaletten giden pis su (siyah su) tankına ilaveten,

Lavabo suyu tankı (gri su),
Sintine suyu tankı,
Motor yağı atığı tankı gibi…
Yakıt tankını ve temiz kullanım suyu tankını da düşünürsek bir teknede olması gereken tank sayısı altı adet oluyor tabii.
Şimdi bilmeyenler bunun neresi garip diyebilir. Mavi tur yapan ticari tekneler hariç, amatör denizcilere ait boyu 15 metreye kadar olan teknelerde sadece siyah su ve yakıt tankı bulunur. Hele hele bu tekne bir yelkenli ise bu tank veya depoları konumlandırmak imkânsız gibi bir durumdur. 
Tabii birde bunun denetimi söz konusu olunca Turmepa yani Deniz Temiz Derneği ortaya çıktı ve takke düştü. Meşhur Mavi Kart, içinde küçük bir elektronik çipin takılması için Turmepa’ nın 200 milyonluk yatırımı ile dağıtımı ve atık alımını ücret mukabili iskeleler ve marinalar ile ortak yapması Mavi Kart’ ın bir gelir kapısına dönüştüğü izlenimini uyandırdı. Bu durum tüm amatör denizciler tarafından protesto edilince bir miktar geri adım atılsada Çevre Bakanlığı’nın da devreye girmesi ile uygulamanın başlaması kaçınılmaz oldu. Üstelik bu uygulamanın sadece Muğla İli sınırları ile kalmayacağı, gelirin olması nedeniyle diğer il özel idarelerinin ve çevre kurullarının da ilgisini çekeceğinden hiç kuşku yoktu.
Fakat unuttukları garip bir çelişki vardı. Hiç bir sahil kasabasının kendi atıklarını bile bertaraf edebilecek donanımları yoktu ki Hisarönü Körfezindeki Selimiye Köyü Muhtarının “ Biz kendi mokumuzu atamıyoruz bir de yatçıların mokuylamı uğraşacağız  ” minvalindeki beyanat vermesi bir tokat gibi yetkililerin ve uygulamacıların yüzüne çarpıyordu.
Hazır değildik...

Bozukliman da ...
Bu durumda amatör denizcilerden ve diğer deniz emekçilerinin tepkisi ile uygulama birkaç seneyi kapsayan yumuşak bir geçişin ardından uygulanması kararının alındığı söylentileri ile yaklaşık 3 sene geçti. Fakat geçen sene Marmaris ve Göcek koylarında Sahil Güvenlik tarafından birkaç tekneye oldukça yüklü miktarda birkaç Mavi Kart cezası kesildiği ve uygulamada geri adım atmanın söz konusu olmadığı yönünde mesaj verildiği konuşuldu. Bununla birlikte uygulamanın Bodrum’ dan Göceğe kadar tüm sahil bandında genişleme göstermesi mümkün gibi görünüyor.  
Bu uygulamanın yönetmeliği resmi gazetede yayınlanmasına karşın henüz hangi safhada olduğu kesin olarak bilinmemektedir.
Geçen sene bir kaç dostum Göcek koylarında atık verdi. Bu atığı verirken 15 Avro ödediklerini söylediler. Tekne boyu15 metre üzerinde olanlar ilk atık vermelerine istinaden, ilaveten, bir seferlik olarak 80 Avro verecekleri de açığa çıkmış oldu.
Denetiminde bu atık teslimine göre olacağı, kişi başına tespit edilen atık üretme miktarı ile depo kapasitesinin kaç günde atık teslim etmesi gerektiği hesaplanarak yapılacağı da açığa çıktı. Sanırım kişi başı pis su atık üretme 2 Lt civarındaydı. Yani teknede 50 Lt lik pis su atık tankı varsa 2 kişi günde 4 Lt den ortalama 12 günde atık teslimatını kartına işlettirmiş veya atık alım belgesini alıp saklamış olması gerekmekte.   
Geçen sene ben Netsel de Mavi Kart’ı ücret ödemeden almıştım. Fakat söylentilere göre ayrı bir ücreti olacağı kesin gibi. Turmepa’nın kartı bedava verecek durumu var mı bilmiyorum tabii.
Bu durumda depoların bir şekilde tekneye yerleştirilmesi, güverteden tahliye edilecek şekilde kapaklı, flanşlı bağlantılarının yaptırılması maliyetiyle beraber, Mavi Kart ve atık vermek için ödeme yapılması amatör denizcilerin sırtına binen ilave maliyet yüklerini karşılamak zorunda kalmaları gerekiyor. 
Bakalım bu sezon neler olacak.         


mavi kart uygulama genelgesini buraya tıklayarak indirebilrsiniz.

Hiç yorum yok: